Bedrijfsverzekeringen
Met een verzekeringspakket die goed op uw bedrijf is afgestemd vangt u veel risico’s op en voorkomt u onaangename verrassingen bij schade.
Fraudeverzekering
Een Fraudeverzekering dekt de geleden financiële schade als gevolg van fraude door een werknemer (inclusief uitzendkrachten en stagiaires), maar ook als gevolg van bepaalde vormen van oplichting door derden.
Fraude
Fraude is een onderschat probleem. Onderzoeken naar de aard en omvang van fraude binnen het bedrijfsleven concluderen dat een gemiddelde organisatie jaarlijks vijf procent van haar inkomsten verliest door fraude. Deze bestaat uit zowel directe schade van de fraude alsook indirecte schade zoals imagoschade. Gemiddeld wordt 1 op de 5 bedrijven getroffen door fraude incidenten. Fraudeurs bevinden zich op elk niveau binnen de organisatie.
Onverwacht
Bedrijven zijn zich vaak niet goed bewust van fraude binnen de eigen organisatie. Of het nu gaat om een frauderende medewerker, of een derde die uw onderneming tracht te benadelen. Fraude gebeurt vrijwel altijd op een onverwacht moment en vaak door een onverwacht persoon met meestal ernstige gevolgen voor een onderneming. Een fraude van enige omvang kan zelfs de continuïteit van een bedrijf in gevaar brengen
Veel voorkomende fraude
- Vervalsen van facturen;
- Verduisteren van financiële middelen;
- Diefstal van goederen;
- Knoeien met (onkosten)declaraties;
- Manipuleren van computergegevens en -programma's;
- Verkoop voor eigen rekening van bedrijfsgoederen;
- Oplichting
Dekking
De standaarddekking omvat diefstal, verduistering, valsheid in geschrifte, computerfraude en oplichting. U kunt deze dekking uitbreiden met goederenfraude en diverse kostendekkingen, zoals de kosten van renteverlies, data- en software reconstructiekosten, contractuele boetes, de kosten van werkhervatting en juridische kosten.
Premie
De premie is afhankelijk van diverse factoren waaronder:
-
Fraudegevoeligheid: aard van het bedrijf, functieverdeling, interne en externe controle, aantal personeelsleden
-
Schade die u in het verleden heeft gehad
-
Eigen risico
-
Verzekerd bedrag
Personeelsleden
Wanneer u een fraudeverzekering afsluit, moet u goed nagaan welke personeelsleden u onder de verzekering wilt laten vallen. Sommige verzekeringen dekken alleen het kantoorpersoneel, terwijl in andere polissen ook de directie onder de verzekering valt.
Kwaliteitseisen
Wanneer u in aanmerking wilt komen voor een fraudeverzekering, dienen uw interne procedures over de financiële verslaglegging, procuratie en bevoegdheden goed geregeld te zijn. Een verzekeraar gaat na of uw organisatie aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet voordat zij bereid zijn om het risico van fraude te dragen. In haar overweging kijkt de verzekeraar bijvoorbeeld naar:
-
Op welke wijze zijn de financiële machtigingen geregeld?
-
Zijn de functies van boekhouder en kassier gescheiden?
-
Op welke wijze oefent u interne controle uit?
-
Voert u betalingsopdrachten uit per telefoon, fax, telex of computer?
-
Als er codes worden gebruikt, waar bewaart u die?
-
Bewaart u codes en gebruikersinstructies gescheiden?
Praktijkvoorbeelden
We geven enkele voorbeelden van probleemsituaties die zich in de praktijk regelmatig voordoen. Een fraudeverzekering zou uitkomst hebben geboden voor deze en talloze andere fraudegevallen.
Bron: MARSH